LJUS OCH KOMPOSITION

Samma motiv, men med lite olika resultat. Hur? 
Bild ett har jag tagit i ljusets riktning, med solen i ryggen, stående med kameran riktad ner mot blommorna. Klick, rakt på, utan någon större tankekraft. Inte så spännande (rätt fult faktiskt). 
De övriga tre bilderna har jag fotograferat i motljus. Jag vänder mig mot solen och böjda mig ner, nästan liggandes, så att kameran hamnade i höjd med blommorna. Jag ställde in fokus på några blommor i mitten av bilden, vilket gjorde att blommorna närmast och längst bort från kameran skapade fin oskärpa. Bländartalet är inställt på lägsta möjliga (f/1.4). I övrigt ingen skillnad på kamerainställningarna, men ganska stor skillnad på resultatet eller hur? Komposition och ljus är a och o när man fotar, inte vilken kamera du har eller vilka inställningar (även om det självklart påverkar). Härliga kvällsljus! 
 
  
 
 
Porträtt & Blandat | |
#1 - - Sara J.:

Kom på att jag skulle in och kika din blogg bara så där, var längesen! Verkligen härligt att se att du fortfarande skriver och uppdaterar. :)
Helt underbara bilder på lilla Evert och kul med fototips. :)
Hoppas allt är bara bra och att vi ses nåt i sommarkylan! ;) Kram Sara

Upp